Veiligheid is ontzettend belangrijk op de werkvloer, natuurlijk loop je bij het ene bedrijf meer risico dan bij het andere bedrijf. Werk je bijvoorbeeld in een fabriek met chemische stoffen? Dan is het risico dat er iets gebeurd groter dan wanneer je op een kantoor achter de computer werkt. Toch is veiligheid overal even belangrijk.

Feedback kan een belangrijke rol spelen bij het verbeteren van veiligheid op de werkvloer. Er is gebleken dat het effectief werkt dat collega’s elkaar feedback geven over de veiligheid. Directe collega’s kennen elkaar goed en hebben vaak een vriendschappelijke band. De feedback kan dus soms met een lach gegeven worden en zit komt dan beter aan dan wanneer er iemand die ze niet kennen feedback komt geven. Wanneer een buitenstaander feedback geeft kan dit als een aanval gezien worden.

Veiligheidstraining

Om iedereen zo goed mogelijk op de hoogte te houden van alles rondom de veiligheid is het belangrijk om een aantal van de medewerkers een BHV cursus te laten volgen. Daarnaast is het belangrijk om de rest van de medewerkers op de werkvloer regelmatig bij elkaar te roepen voor een veiligheidstraining vanuit het bedrijf zelf wat betreft de veiligheid. Er kunnen ook workshops georganiseerd worden om elkaar zo goed mogelijk te voorzien van feedback. Zorg bijvoorbeeld ook voor een opgeruimde werkplek, dus laat de pompwagens niet slingeren in het magazijn.

Focus op werknemer

Probeer nooit positieve en negatieve feedback te mixen met elkaar, het kan zijn dat sommige mensen dan maar een deel horen of opnemen. Je zwakt hier ook de feedback mee af. Het is belangrijk om elkaar te voorzien van duidelijke, korte feedback, die niet verkeerd opgevat kan worden.

Wanneer blijkt dat er vaak hetzelfde aandachtspunt besproken wordt kan er vanuit het bedrijf gekozen worden om hier een themabijeenkomst of training voor te organiseren. Zo wordt iedereen eraan herinnert hoe ze te werk moeten gaan.

De feedback moet altijd tactisch gebracht worden. Daarbij moet rekening gehouden worden met de persoonlijkheid, de verwachtingen en de behoeften van de ontvanger. Feedback moet altijd opbouwend zijn, anders is het kritiek en dit wordt niet altijd in dank afgenomen en werkt ook niet positief. Als je het lastig vindt iets goed te verwoorden kun je ook kiezen ook voorbeelden te benoemen.